Przedmiot działalności i kompetencje
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Łódzkiego w Piotrkowie Trybunalskim realizuje cele i zadania w szkołach wchodzących w skład Centrum w zakresie edukacji, wspierania procesu kształcenia i doskonalenia pracy nauczycieli, wykonuje zadania w zakresie administracyjno-finansowym jednostek.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie w tym:
- przeprowadza rekrutację słuchaczy w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania kwalifikacji zawodowych; ukończenie nauki w szkole policealnej umożliwia uzyskanie certyfikatu i dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie,
- realizuje programy nauczania zgodnie z podstawą programową kształcenia branżowego i praktycznej nauki zawodu;
- współpracuje z pracodawcami w zakresie kształcenia praktycznego;
- zapewnia właściwą obsadę kadrową i środki dydaktyczne do realizacji programu nauczania;
- wspiera rozwój zawodowy nauczycieli poprzez organizowanie form doskonalenia i dokształcania;
- przygotowuje do rzetelnej pracy i przedsiębiorczości oraz systemu wartości zgodnie z etyką poszczególnych zawodów, w których kształci szkoła;
- upowszechnia wśród słuchaczy aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa, udziału w akcjach organizowanych na rzecz środowiska lokalnego i krajowego,
- wzmacnia potrzeby stosowania w życiu codziennym zasad prozdrowotnego stylu życia, doskonalenie umiejętności zapobiegania negatywnym skutkom cywilizacji w obszarze zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego;
- stwarza warunki do praktycznego stosowania zasad tolerancji zawartych w Powszechnej Deklaracji Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka;
- kształtuje wśród słuchaczy postawę szacunku do tradycji kulturowych i świąt narodowych; podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz kultywowanie tradycji i kultury regionalnej, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
- umożliwia uczestniczenie słuchaczom w działaniach z zakresu wolontariatu, celem zapewnienia kształtowania postaw prospołecznych, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym;
- przygotowuje do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu gospodarczym; poznania mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej oraz podstawowych zasad podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w różnych formach;
- kształtuje wśród słuchaczy umiejętności bezpiecznego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi oraz uświadamianie zagrożeń z nich wynikających;
- otacza słuchaczy i wychowanków internatu opieką odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych;
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki kształcenia, wychowania i opieki w szkole;
- realizuje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy;
- wykonuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa publicznego;
Szkoła kształci w zawodach szkolnictwa branżowego. Kształcenie zawodowe odbywa się w formie dziennej, stacjonarnej i zaocznej w zależności od kierunku kształcenia nauka trwa od 1 do 2,5 roku.
Szkoła prowadzi kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych: kwalifikacyjny kurs zawodowy,kurs umiejętności zawodowych. Dopuszcza się możliwość organizacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z wykorzystaniem metod i technik na odległość.
Bazę kształcenia praktycznego stanowią placówki ochrony zdrowia, opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawcze, usługowe i inne. Dobór placówek dostosowany do wymogów programowych ma zapewnić pełną realizację tematyki zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Dla słuchaczy uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła prowadzi internat. Bezpośredni nadzór nad internatem sprawuje dyrektor szkoły, a za funkcjonowanie i organizację pracy internatu odpowiada jego kierownik lub osoba powołana przez dyrektora szkoły;internat pracuje w oparciu o regulamin internatu zatwierdzony przez radę pedagogiczną;
Zadania Internatu:
- prowadzenie działalności opiekuńczo-wychowawczej wspomagającej pracę szkoły poprzez zapewnienie mieszkańcom bezpiecznych warunków zakwaterowania;
- zapewnienie właściwych warunków sanitarno – higienicznych;
- zapewnienie właściwych warunków do nauki;
- realizacja programów edukacyjnych w zakresie profilaktyki zdrowia.
Wszystkie osoby zamieszkujące w internacie tworzą Młodzieżową Radę Internatu, której zadania określa Regulamin internatu.
W Centrum działa Rada Pedagogiczna:
- rada pedagogiczna jest kolegialnym organem i realizuje zadania statutowe Centrum;
- w skład rady pedagogicznej szkoły wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole;
- organizację działalności rady pedagogicznej określa regulamin;
- przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły;
- zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej;
- przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o porządku i terminie zebrania, zgodnie z regulaminem rady;
- dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności szkoły nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzenie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji promocji słuchacza i ukończenia szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu projektów przez radę pedagogiczną;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
Samorząd uczniowski:
- w szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”, który tworzą wszyscy słuchacze szkoły;
- zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy;
- regulamin samorządu jest spójny ze statutem szkoły;
- organy samorządu mogą przedstawić radzie pedagogicznej, dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw słuchaczy takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem a możliwością rozwijania własnych zainteresowań,
- prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu;
- z samorządu słuchaczy wyodrębniony jest Szkolny Klub Wolontariatu.