Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Łódzkiego w Piotrkowie Trybunalskim

Przedmiot działalności i kompetencje

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Łódzkiego w Piotrkowie Trybunalskim realizuje cele i zadania w szkołach wchodzących w skład  Centrum w zakresie edukacji, wspierania procesu kształcenia i doskonalenia pracy nauczycieli, wykonuje zadania w zakresie administracyjno-finansowym jednostek.

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie w tym:  

  1. przeprowadza rekrutację słuchaczy w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  2. zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
  3. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania kwalifikacji zawodowych; ukończenie nauki w szkole policealnej umożliwia uzyskanie certyfikatu i dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie,
  4. realizuje programy nauczania zgodnie z podstawą programową kształcenia branżowego i praktycznej nauki zawodu;
  5. współpracuje z pracodawcami w zakresie kształcenia praktycznego;
  6. zapewnia właściwą obsadę kadrową i środki dydaktyczne do realizacji programu nauczania;
  7. wspiera rozwój zawodowy nauczycieli poprzez organizowanie form doskonalenia i dokształcania;
  8. przygotowuje do rzetelnej pracy i przedsiębiorczości oraz systemu wartości zgodnie z etyką poszczególnych zawodów, w których kształci szkoła;
  9. upowszechnia wśród słuchaczy aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa, udziału w akcjach organizowanych na rzecz środowiska lokalnego i krajowego,
  10. wzmacnia potrzeby stosowania w życiu codziennym zasad prozdrowotnego stylu życia, doskonalenie umiejętności zapobiegania negatywnym skutkom cywilizacji w obszarze zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego;
  11. stwarza warunki do praktycznego stosowania zasad tolerancji zawartych w Powszechnej Deklaracji Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka;
  12. kształtuje wśród słuchaczy postawę szacunku do tradycji kulturowych i świąt narodowych; podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz kultywowanie tradycji i kultury regionalnej, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
  13. umożliwia uczestniczenie słuchaczom w działaniach z zakresu wolontariatu, celem zapewnienia kształtowania postaw prospołecznych, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym;
  14. przygotowuje do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu gospodarczym; poznania mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej oraz podstawowych zasad podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w różnych formach;
  15. kształtuje wśród słuchaczy umiejętności bezpiecznego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi oraz uświadamianie zagrożeń z nich wynikających;
  16. otacza słuchaczy i wychowanków internatu opieką odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych;
  17. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki kształcenia, wychowania i opieki w szkole;
  18. realizuje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy;
  19. wykonuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa publicznego;

Szkoła kształci w zawodach szkolnictwa branżowego. Kształcenie zawodowe odbywa się w formie dziennej, stacjonarnej i zaocznej w zależności od kierunku kształcenia nauka trwa od 1 do 2,5 roku.

Szkoła prowadzi kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych: kwalifikacyjny kurs zawodowy,kurs umiejętności zawodowych. Dopuszcza się możliwość organizacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z wykorzystaniem metod i technik na odległość.

Bazę kształcenia praktycznego stanowią placówki ochrony zdrowia, opieki społecznej, opiekuńczo-wychowawcze, usługowe i inne. Dobór placówek dostosowany do wymogów programowych ma zapewnić pełną realizację tematyki zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.

Dla słuchaczy uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła prowadzi internat. Bezpośredni nadzór nad internatem sprawuje dyrektor szkoły, a za funkcjonowanie i organizację pracy internatu odpowiada jego kierownik lub osoba powołana przez dyrektora szkoły;internat pracuje w oparciu o regulamin internatu zatwierdzony przez radę pedagogiczną;

Zadania Internatu:

  1. prowadzenie działalności opiekuńczo-wychowawczej wspomagającej pracę szkoły poprzez  zapewnienie mieszkańcom bezpiecznych warunków zakwaterowania;
  2. zapewnienie właściwych warunków  sanitarno – higienicznych;
  3. zapewnienie właściwych warunków do nauki;
  4. realizacja programów edukacyjnych w zakresie profilaktyki zdrowia.

Wszystkie osoby zamieszkujące w internacie tworzą Młodzieżową Radę Internatu, której zadania określa Regulamin internatu.

W Centrum działa Rada Pedagogiczna:

  1. rada pedagogiczna jest kolegialnym organem i realizuje zadania statutowe Centrum;
  2. w skład rady pedagogicznej szkoły wchodzą  wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole;
  3. organizację działalności rady pedagogicznej określa regulamin;      
  4. przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły;
  5. zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3  członków rady pedagogicznej;
  6. przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o porządku i terminie zebrania, zgodnie z regulaminem rady;
  7. dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności szkoły nie rzadziej niż dwa razy w roku.

Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

  1. zatwierdzenie planów pracy szkoły;
  2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji promocji słuchacza i ukończenia szkoły;
  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole  po zaopiniowaniu projektów przez radę pedagogiczną;
  4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
  5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;
  6. ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;

Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

  1. organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych oraz  organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych,               
  2. projekt planu finansowego szkoły,     
  3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień,
  4. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w  ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych  i opiekuńczych;

Samorząd uczniowski:

  1. w szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”, który tworzą wszyscy  słuchacze szkoły;
  2. zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy;
  3. regulamin samorządu  jest spójny ze statutem szkoły;
  4. organy samorządu mogą przedstawić radzie pedagogicznej, dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw słuchaczy takich jak:
  1. prawo  do  zapoznania  się z  programem nauczania, jego treściami, celami  i stawianymi wymaganiami,
  2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,      
  3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające  zachowanie  właściwych proporcji między wysiłkiem a możliwością rozwijania własnych zainteresowań,
  4. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,      
  5. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu;
  1. z samorządu słuchaczy wyodrębniony jest Szkolny Klub Wolontariatu.

 

Podmiot udostępniający informacje: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Łódzkiego w Piotrkowie Trybunalskim Data stworzenia : 2024-07-11 11:29 Autor : Ewa Klewin Data publikacji : 2024-07-11 11:29 Osoba udostępniająca na stronie : Ewa Klewin Data ostatniej modyfikacji : 2024-07-11 13:32 Osoba modyfikująca : Ewa Klewin